Blogg

december 2014

Yttrande Tunnelbanas utbyggnad Odenplan – Arenastaden

By |

Hej,

Den 14 december skickade jag in ett yttrande för tunnelbanans utbyggnad.

Du kan läsa yttrandet här: Yttrande Tunnelbanans utbyggnad Odenplan – Arenastaden.

oktober 2014

Debattartikel om Kistagrenens utbyggnad

By |

I nummer 2014-4 av Modern Stadstrafik skriver jag tillsammans med Niklas Öhrström om utformningen av Kistagrenen och att den måste smälta in i stadsbilden och bli en integrerad del av staden.

Vi skriver bland annat att det finns en målkonflikt vid projektering av Tvärbanan, vilken ger en överdimensionerad och dyr anläggning som skapar barriärer i stadsmiljön.

Här […]

september 2014

Ju mer tunnelbana vi bygger, desto mer bostäder kan ni bygga!

By |

Vid årsskiftet 2014/2015 ska Stockholmsförhandlingen presentera en slutrapport över utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm. Redan nu föreslår Martin Lindahl en alternativ möjlighet till utbyggnad, främst i nordvästra Storstockholm.

Stockholmsförhandlingens uppdrag delrapporterades den 20 december 2013 och resultatet innebär i korthet en utbyggnad av tunnelbanan från Akalla till Barkarby via en station i Barkarbystaden […]

juni 2014

Hello world!

By |

Sajten är under uppbyggnad. Välkommen tillbaka snart igen!

Under tiden är du välkommen att kontakta mig på twitter @lindahli eller läsa min blogg

mars 2014

Om #nattåget Stockholm – Malmö

By |

Det uppstod en diskussion på Facebook om betydelsen och fördelarna med att ta nattåget mellan Stockholm och Malmö.

Många väljer att ta flyget för resor mellan dessa orter, ofta omedvetna om nattåget som ett mycket bra alternativ. Det ger ju samtidigt möjlighet till att antingen sova, jobba eller kanske läsa boken du aldrig hinner plocka […]

Tillgången till Sj.se #blogg100

By |

Det har blossat upp en strid mellan SJ och de nya tågbolagen som ska börja köra trafik på de avreglerade järnvägsspåren.
Jag har förståelse för SJ:s inställning att inte släppa in konkurrenterna på sj.se. De är ju fullt välkomna in till de underliggande tekniska systemen. Till de nya konkurrerande bolagen kan jag bara säga: […]

Nya stambanor mellan Stockholm-Göteborg/Malmö

By |

Det är med glädje jag idag tagit del av Trafikverkets fördjupade underlag för Nya stambanor mellan Stockholm-Göteborg/Malmö.

Jag har sedan slutet av 80-talet varit en anhängare av nya stambanor med höghastighetsstandard. Som examensarbete från tredje året på 4-årig teknisk linje skrev jag om järnvägen. Mitt examensarbete från Väg och Vatten på KTH handlade om […]

Alternativ finansiering i samband med genomförande av investeringar ger mer infrastruktur för pengarna

By |

Nedanstående debattartikel publicerades första gången i Samhällsbyggaren nummer 2013-4. Artikeln är skriven av Linda Andersson, EY och Martin Lindahl.  Detta inlägg är mitt första bidrag till #blogg100.

 

Staten anslagsfinansierar det mesta av all ny statlig infrastruktur, men det finns andra alternativ. Lånefinansiering av investeringar är intet nytt men borde vara det mest […]

november 2013

Sammanfattning av de 14 principerna för The Toyota Way

By |

Nu påbörjar jag min resa mot mer lärande om Lean-filosofin. Jag använder bloggandet som en öppen anteckningsbok där jag publicerar viktiga tankesätt och principer kring Lean.

De 14 principerna för The Toyota Way så som de (i princip) är publicerade i The Toyota Way av Jeffrey K. Liker:

Princip 1. Basera ledningsbeslut på långsiktigt tänkande, […]

oktober 2013

Utmaningar för Ostlänken

By |

Det här inlägget skrev jag till Samhällsbyggarens tredje nummer (2013-3) men publiceras i sin helhet här:

Regeringen pekade hösten 2012 ut att Ostlänken skall ingå i den kommande nationella planen för infrastrukturutbyggnad. Ostlänken är både en mycket viktig järnvägssatsning i Sverige, och den första etappen på en ny stambana. När planeringen för Ostlänken […]