Höghastighetsbanor i Sverige

Höga kostnader anges ofta som hinder för höghastighetsbanor i Sverige. Mitt exjobb fr 2001, lika aktuellt då som nu, beskriver alternativa löningar och visar genom simuleringar hur det är möjligt och vilka åtgärder SPM krävs. Om vi bygger de nya banorna med mindre horisontalkurvor än vad Trafikverket föreskriver, modesta lutningar i profil och utesluter godståg samt använder tåg med korglutningsteknik är det fullt möjligt att bygga dessa banor betydligt billigare.
Hur kan dessa parametrar påverka kostnaden? Svaret är enkelt. Med mindre horisontalradier och större lutningar i profil behöver vi bygga färre tunnlar, broar och viadukter. Det är dessa objekt som är mest kostnadsdrivande.
Här kan du läsa mer om hur svenska höghastighetsbanor kan byggas billigare och bli verklighet.


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Ett svar till ”Höghastighetsbanor i Sverige”

  1. […] har skrivit om det på min blogg tidigare. Examensarbetet i sin helhet kan hittas på Europakorridorens hemsida här. Jag kommer i ett antal […]

Lämna ett svar till Nya stambanor mellan Stockholm-Göteborg/Malmö #blogg100 | Martin Lindahls blogg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.