Blogg

augusti 2013

Spanska tågolyckan

By |

Idag blev jag kontaktad av Matthew Bennett en reporter på The Spain Report via Twitter.

Han håller på att utreda den spanska tågolyckan för två veckor sedan och […]

september 2012

Upplägg av en åtgärdsvalsanalys

By |

En åtgärdsvalsanalys bygger på fyrstegsprincipen. Det innebär att åtgärder prövas i följande ordning:
Steg 1: Åtgärder som kan påverka transportbehovet och val av transportsätt.
Steg 2: Åtgärder som ger effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur och fordon
Steg 3: Begränsade ombyggnadsåtgärder
Steg 4: Nyinvesteringar och större ombyggnadsåtgärder

Åtgärdsvalsanalysen har följande faser:
Initiera.
Förstå situationen.
Pröva tänkbara lösningar.
Forma en inriktning […]

Höghastighetsbanor i Sverige

By |

I veckan presenterade regeringen en jobb- och tillväxtssatsning på nya järnvägar. Dels Ostlänken mellan Järna och Linköping och dels första delen av Götalandsbanan Göteborg – Borås. Sveriges Radio gjorde ett reportage. 2008 skrev jag ett blogginlägg på min gamla blogg om mitt examensarbete om Spårgeometri för höghastighetsbanor. Funderar på att skriva ett […]

juli 2012

Tvärbanan Solnagrenen – dubbelt så dyr som andra spårvägar?

By |

I juni 2013 invigs Tvärbanans förlängning till Solna centrum. Ett år senare är det tänkt att förlängningen till Solna station ska vara klar. 2014 får stockholmarna tillträde till 6 800 meter ny snabbspårväg som innebär snabbare tvärförbindelser mellan Stockholm, Sundbyberg och Solna.

I en artikel i DN den 30 juni skriver Anders Sundström […]

oktober 2011

Artikel om Hagsätragrenen i Branschaktuellt.se

By |

Här kan du läsa en artikel om den nyligen återinvigda Hagsätragrenen mellan Gullmarsplan och Hagsätra. Denna gren av tunnelbanans gröna linje har nio stationer, ca 7,5 km dubbelspår och 22 broar. Hagsätragrenen återinvigdes den 26 september 2011 och produktionen varade i 27 veckor.

september 2011

Hagsätragrenen öppnar igen!

By |

Modernisering av Hagsätragrenen

By |

augusti 2011

Höghastighetsbanor i Sverige

By |

Höga kostnader anges ofta som hinder för höghastighetsbanor i Sverige. Mitt exjobb fr 2001, lika aktuellt då som nu, beskriver alternativa löningar och visar genom simuleringar hur det är möjligt och vilka åtgärder SPM krävs. Om vi bygger de nya banorna med mindre horisontalkurvor än vad Trafikverket föreskriver, modesta lutningar i profil och utesluter […]

maj 2011

LUCK, Lean och ledarskap

By |

När jag på Twitter  nämnde att jag hade prestationsångest för att komma igång med bloggandet fick jag tips av Erik Fors-Andree (@forsandree) att be någon intervjua mig och publicera frågor och svar på bloggen. Sagt och gjort. Här kommer del ett av fyra och först ut med frågor som får svar är Christian […]

SL:s strategiska karta

By |

SL:s har i samband med den nya organisationen som trädde ikraft den 1 maj 2011 utvecklat den Strategiska plattformen som numera heter Strategisk karta.

SL har definierat två övergripande mål, ”En attraktiv kollektivtrafik” och ”Ekonomisk effektivitet”. De övergripande målen är sedan nedbrutna i utvecklingsmål där SL ska vara en ”Kompetens strateg”, ”Affärsmässig beställare”, ”Effektiv styrning”, […]